fredag 1 mars 2019

Välkommen till min LCHF-blogg

Som många av er kanske läst här på bloggen eller på Instagram, är jag LCHF-are dvs jag lever enligt "Low Carb High Fat"-metoden.  Grundprincipen i denna diet är att minska kolhydratintaget och samtidigt öka på fettintaget dvs kolhydratkost med naturliga fetter.


För att enkelt förklara detta med lchf är det lätt att tänka sig vad man åt förr i tiden... eller egentligen vad man INTE åt ! Man åt inte mjöl, potatis, socker inte heller margariner, linser och stora mängder av mejeriprodukter. Det man åt var skaldjur, fisk, fågel,kött, ägg, växtdelar, svamp och nötter. Under sommaren åt man bär och  frukt.  Dvs mer fett och mindre kolhydrater!
Vår kropp är alltså byggd för att hantera brist på kolhydrater och vi kan överleva fast en hel vinter utan att äta varken växter eller kolhydrater. Du kan läsa mer om detta med lchf  på internet  te x HÄR
eftersom det ligger en hel vetenskap bakom det. Så ifall du vill veta exakt hur kroppen funkkar då du äter enligt lchf-metoden skall du läsa ...


Jag har redan för ett antal år sedan förstått hur detta med lchf passar min kropp. För några år sedan testade jag första gången och gick ner 15 kg på 6 månader. Jag som alltid älskar bakverk och godis märkte att denna livsstil var det absolut bästa jag något testat. Mitt sockerbehov försvann efter en vecka och märkte mycket snabbt hur hela jag mådde bättre. Jag orkade mycket mer , kände mig pigg och glad samt märkte hur jag sov bättre om nätterna. Bortsett från alla andra "dieter" jag testat, där man skall gå efter vissa scheman, man får äta si och så mycket dittan och dattan, upplever jag att lchf låter mig äta nästan precis det jag vill äta. Jag håller mig borta från typ mjöl, socker, frukter (innehåller fruktsocker), potatis, ris och pasta och äter grönsaker, kött, ägg . Om jag känner mig hungrig fortfarande fyller jag på med lite fett tex i form av en gräddsås eller majonäs .

Denna andra omgång har jag startat i slutet av november 2018. Nu visar vågen -10 kg. Jag väger mig varje morgon och blir alltid lika glad när jag ser att det försvunnit några gram. Alla söndagar mäter jag kroppen med måttband, för att se hur centimetrarna försvinner från min kropp. Ibland kan det vara så att vikten stannar för ett tag men då märker man i stället hur omfånget minskar, jihuu!!

Välkommen med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar